Jag blir så provocerad av alla verkningslösa sömntips!

Jag Blir Så Provocerad Av Alla Verkningslösa Sömntips!

Idag hände det igen! Jag trillade på 10 verkningslösa sömntips på en blogg om hälsa.

Dessutom har de mage att kalla det ”våra bästa tips för bättre sömn”. Det är inte ”era” bästa tips. Det är samma gamla verkningslösa tips som alltid ges, och som inte fungerar för kroniker!

Här nere har jag ett kontrollerat anfall av provocerad frustration. SUCK!

Här är övriga listan av meningslöshet.

  • Stäng av dator/mobil/läsplatta/tv

  • Ät inte inom två timmar innan läggdags

  • Motionera regelbundet

  • Se till att ditt sovrum är tillräckligt mörkt, svalt och tyst.

  • Ha en skön kvällsrutin som signalerar till kroppen att det snart är läggdags

  • Känn efter i kroppen när du är trött och ignorera inte det. Gå och lägg dig!

Jag hade svårt att somna i 45 långa år!

provcerande sömntipsJag prövade verkligen det mesta, inklusive allt i ovanstående lista.

Jag jobbade som dansare (motion)! Jag mediterade, Jag hade ingen TV. Jag drack mitt örtte på kvällen (inte för sent) och såg till att rummet var svalt (vilket gjorde saken värre). Det var eteriska oljor, kosttillskott, blomsterdroppar, terapi, akupunktur, rätt kuddar och insomningsband. Plus en massa andra saker. Inte sjutton hjälpte det.

Berätta i kommentarsfältet, blir du lika galen som jag på sömntips som inte funkar?

10 thoughts on “Jag blir så provocerad av alla verkningslösa sömntips!”

  1. Jag blir också frustrerad av dessa tips inte är det något som fungerat på mig iaf.
    Min räddning till bättre sömn var mitt bolltäcke, sen fick jag tippset av en stress sjukgymnast att lägga mig bekvämt och sedan slappna av och räkna till 6 och flyger tankarna iväg så ska jag börja om. Sedan räkna till 6 tills jag somnar. Och denna metod fungerar rätt bra på mig. dock får jag börja om rätt mycket då mina tankar flyger iväg konstant.

    1. Hej Alexandra! 🙂

      Jag har förstått att bolltäcken och kedjetäcken numera är ganska vanligt som ordination till människor med sömnproblem. Själv tycker jag att det bara ska vara något för en övergångsperiod. Idealet är naturligtvis att inte behöva använda några extra ”kryckor” utan kunna komma till ro och sova gott ändå. Men det är klart, om en bolltäcke är det enda som funkar så är det självklart att du ska använda det! Jag har tänkt göra ett blogginlägg om saken, så småningom. 🙂

  2. He he he! Tipslistor och bästa tipsen för både det ena och det andra funkar sällan, men: rubrikerna säljer 😉 Och många vill ha tips och tricks för då känner en sig trygg. Slipper tänka själv och så vidare.

    Låter spännande med ditt sömnpussel! God natt …
    //Malin

    1. Ack ja, det är därför jag har så svårt att producera den där typen av listor själv. Klickbeten är inget för mig, om det inte finns något vettigt på andra sidan.

    1. Eller hur! Det räcker inte att folk klickar, en måste banne mig ha något att leverera också! Du får gärna lägga en länk till inlägget i ett nytt svar här. 🙂

  3. Jag är skyldig till att ha skrivit just en sån post på min blogg. Saken är den att vi alla är olika. Jag har en nära bekant som har ständiga sömnproblem och där inget hjälper förutom medicin. Jag själv däremot har fått mycket hjälp av sömntips, exempelvis meditation och andningsövningar för att slappna av. Förstår att såna artiklar kan vara provocerande om man har kroniska sömnsvårigheter, men för vissa som mig kan de faktiskt hjälpa lite.

    1. Visst är vi olika Fitnessfia, men det är just för dem som är kroniker som det blir så frustrerande. Hoppet väcks om något nytt, men så är det ändå samma gamla återanvända lista. Jag är övertygad om att allas sömnproblem går att åtgärda, men då måste man komma från ett annat håll än tisplistan och det måste få ta tid!

      Själ sover jag som en liten gris numera, tänker inte ens på saken när jag går och lägger mig. Det tog ungefär 10 år att komma hit. Värt det? Japp, hela vägen! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *