Känner Du Också Sommarstress ?

Känner Du Också Sommarstress?

sommarstressDet ösregnar ute och jag sitter och tänker på Sommarstress. Du vet den där stressen som handlar om att vara ledig, det måste vara varmt, du ska få så många saker gjorda. Och samtidigt verkligen vila ut. (?) För att inte tala om läslistan.

Tja, nu när det regnar kanske det är bäst att ta tag i de där inomhusprojekten så det blir gjorda i sommar. Eller läsa den där boken. Det är så mysigt när det regnar. För jag förmodar att du har en sådan lista? Det brukar det flesta ha.

Strunta i listan!

Ärligt? Jag tycker att du ska strunta i den där listan. Är du säker på att du verkligen vill läsa de där böckerna? Är det din läslista, eller sån’t du borde ta dig igenom? Skulle det inte vara skönt att bara stirrar rakt fram istället? Fast det kanske också står på listan, tid att glo ut i tomma intet?

Jag tror att vi behöver glo rakt ut i tomma intet ibland. Länge. Annars är det svårt att hitta fram till lusten. Lusten att läsa. Lusten att tapetsera om gästrummet. Hitta tillbaka till förmågan att känna efter vad vill jag helst äta, jordgubbar eller vattenmelon?

Det är så mycket vi förutsätter inför sommaren. Så många krav. Och så mycket stress. En annan sorts stress. Ledighetsstressen. Semesterstressen. Sommarstressen. Så lite plats för lust, på djupet.

Min Sommarstress

Om jag känner av den själv? Jodå, absolut! Det därför skrivit det här inlägget. För min sommarstress handlar om vädret. Jag är mitt i den just nu.

Solen! Värmen! Var är du? Jag blir galen på det är så kallt. Stressar inför vintern redan i juni.

Stirra rakt ut  luften kan jag göra i vilket väder som helst, men på sommaren blir jag faktiskt stressad om inte solen skiner under tiden!


Sömnpusslet Åker Till Gotland I Sommar!

Sömnpusslet Åker Till Gotland I Sommar!

GotlandEfter några inspirerande samtal med tidigare deltagare är det nu klart, Sömnpusslet åker till Gotland i sommar! Från att ha varit en ren onlinekurs har du nu en möjlighet att arbeta med din sömn live.

Tillsammans med mig och ett gäng andra som också vill bli av med sitt sömnproblem får du fördjupa dig i hur du ska skapar god sömn.

Det blir tre dagar på underbara Gotland. 8-10 augusti närmare bestämt. Vecka 32 pågår också medeltidsveckan så kom och njut av både lärorika dagar, underhållande kvällar och god sömn om natten. Hur kan det bli bättre?

Samarbete Med Studiefrämjandet

Det hela kommer att ske i samarbete med Studiefrämjandet och med en fantastisk projektledare vid min sida, Catrine Wikström. Catrine och jag har jobbat ihop förut på den tiden vi båda bodde i Stockholm och hon är en riktig klippa! Pålitlig och välorganiserad. Vi är alla i goda händer! 🙂

I veckan som kommer (v.20) publicerar vi fyllig information på Facebook, Studiefrämjandet och här på bloggen. Boka några sköna  sommardagar på Gotland och sätt ett kryss i almanackan redan nu!

 


Alla Dessa Prylar Som Ska Få Dig Att Stressa Ner

Hoppas Du Också Att En Pryl Ska Få Dig Att Stressa Ner?

Jag ser dem hela tiden. Grejer, appar, prylar, apparater, saker som ska få dig att stressa ner och/eller sova gott.

Nu senast dök denna upp i min Facebookfeed.

Drömmen om en quickfix

Jag förstår så väl vad det är de försöker åstadkomma. En stunds lugn och ro. Men under ligger också att du ska slippa ta tag i det det egentligen handlar om. Du ska få en quickfix.

Men vet du vad? Du kan krypa in här hur ofta du vill, för din stress sitter i dig och den kommer at följa med dig in i din Pause Pod som ett nätt litet sällskap.

Min osolidariska gissning (Osolidariskt med dessa två påhittiga entreprenörer) är dock att den här grejen kommer folk inte att använda. För då måste du ta av din tid. Och folk kommer inte att tycka att de har tid att ligga i litet svart tält på arbetsrumsgolvet.

Reklam För Min “Pryl”!

Istället tycker jag att du ska testa min “pryl” som är ett medlemskap. För 1200 kr (priset för en Pause Pod+Paus App, om du hoppar på introduktionspriset) kan du istället få sex månader i Bright, Bold & Beautiful. Men du kan givetvis hoppa av efter en månad, Och då har du bara lagt ut 199 kr.

På sex månader hinner du få 24 korta processer som du kan göra under tiden när du gör nånting annat. Det blir fyra inspelningar i månaden på olika teman.

  • Den första månaden handlar om jobbrelaterad stress.
  • Den andra om övervikt.

Under kommande året blir det sedan allt mellan rädsla för att prata offentligt, över oro, fram till smärta. Eller vill du bli bättre på att säga nej? Då kan du får hjälp idag!

Använd Din Spilltid!

Varje inspelning varar mellan fem och 15 minuter. Du kan göra dem när du väntar på bussen, går ut stressa nermed hunden, sitter på tåget, köar på banken. Det går alltså att använda dem när du ändå har spilltid. För inte kommer du att fälla ut något svart litet tält där på perrongen, eller?

Inte nog med att du använder den där tiden till något fruktbart, du rensar dessutom bort det inom dig som är orsaken till din inre stress. Inte bara stressa ner alltså, utan rensar bort!

Så som du rensar bort ogräset i trädgården så att blommorna kan blomma ut.
Bli medlem här: Bright, Bold & Beautiful Club


Kan Vi Prata Lite Om Skammen Kring Sömnproblem?

Kan vi prata lite om skammen kring sömnproblem?

Eller vågar du inte prata om skammen kring sömnproblem? Nej, jag tror faktiskt inte det. Inte ens lite, för den verkar vara så ohyggligt stor att ingen vill erkänna att de har den. 30 % av Sveriges befolkning kämpar med problem som har med sovandet att göra. Men tydligt är att ingen vill prata om det. Att ha sömnstörningar är ett tecken på svaghet, så förfärlig att du som lider inte ens törs lösa problemet.

Så ser det i alla fall ut från mitt håll.

skammen kring sömnproblem

Funkar, helt enkelt!

Sedan september 2015 har jag gått ut med att jag skapat en metod som hjälper människor att sova. Den fungerar. Det är faktiskt så enkelt. Den fungerar!

Jag har nätverkat på Facebook, på LinkedIn och twittra ut det glada budskapet om Sömnpusslet. Jag har gått på BNI-möten. Jag har pratat med vänner och bekanta, fått en tidningsartikel skriven, betalat dyrt för ett gäng annonser och hållit ett duktigt antal webinar.

Tydligen är detta en oförlåtligs svaghet. En blotta så stor att den inte får märkas. För det är absurt få som kontaktar mig och säger: Jag har långvariga sömnproblem. Jag vill att du hjälper mig. Berätta, vad ska jag göra?

Fel Personer Dyker Upp

Ibland dyker det upp någon som vill veta mer om det jag kan. Allt för att kunna berätta för sin son, sin fru, sin dotter, sin man, sin syster eller varför inte en arbetskamrat?

Det finns också en grupp som glatt talar om att de haft sömnproblem tidigare, men inte nu längre. Ja, det är ju toppen! Det tycker jag också. Härligt att du sover bra, det gläder mig. På riktigt!

Och

skammen kring sömnproblemKruxet är att jag riktar mig till dig som HAR sömnproblem nu. Men du ger dig inte tillkänna.

Den här rädslan för att prata högt om sömnproblem verkar stå i paritet med rädslan för att tala inför publik. Det sägs ju att folk hellre dör än håller ett offentligt framförande. Få vill prata om det eller erkänna att de lider av sömnstörningar och då är det svårt att lösa problemet. Det är ett dolt folkhälsoproblem även om många vet att det pågår.

 

Det Finns Hjälp!

Om du tycker att jag verkar frustrerad så stämmer det. Jag skriver i ren frustration idag! Kom ut ur din sömnlösa garderob! Jag vet att du är trött, utmattad, ledsen och ensam.

Och att en annan anledning till att du inte kontaktar mig är att du har tappat hoppet. På goda grunder har du tappat tilltron till verkningslösa metoder, appar och tips. Men det finns hopp! Det finns mer än hopp. Det finns hjälp!

Det här handlar inte om tid. Det handlar inte om pengar. Det handlar om uppgivenhet och skammen kring sömnproblem. Jag vet, för jag har varit där du är. Jag pratade aldrig om mitt sömnproblem, men jag testade vartenda mytologiskt tips i boken!

Nu till dig som sover bra:

Skriv gärna någonting i kommentarsfältet, men framför allt: ta länken till inlägget och skicka den till dem du känner som sover dåligt, för 30 % av dina vänner, bekanta, familj gör faktiskt det. Att de inte pratar om problemet varenda dag betyder inte att det inte håller på varenda natt. Det betyder bara att dom skäms. Ok? Ok! Action!

ps. Jag vet att jag inte kan gräla folk ut ur skammen, men jag tar mig ändå friheten att helt öppet vädra min frustration och vara offentligt odiplomatiskt. Värre än såhär kan det ändå inte bli. Och eftersom alla sätt är bra utom de som inte prövats så frågar jag nu: hur blir det bättre än såhär?


Och Så Landade Vansinnet I Stockholm!

På Tal Om Vansinnet I Stockholm!

Men det är inte första gången vi får känna av vansinnet i Stockholm. Det som utrycker sig i brutalitet och död. I denna artikel pratar Per Wirtén om vår vackra huvudstads våldsamma närhistoria. Fast hans slutsatser håller jag inte med om. Att jämföra London med Stockholm känns lite slarvigt. London har nästan lika många innevånare som hela Sverige. I det läget är det inte särskilt svårt att “myllrade vidare som vanligt”, när helvetet brakar löst på en avgränsad plats.

Nåväl, det jag vill säga idag har att göra med hur vi tar hand om oss själva efter denna chock. För även om det idag städas upp i city och allt så sakteliga kommer att återgå till den normala lunken, så befinner vi oss alla i efterdyningarna av det skedda. Det gäller mig som sitter i Malmö, och det gäller förmodligen även dig var du än är här på jorden.

Krishantering Online

Om du vill kan du komma till min gillasida på Facebook nu på tisdag. Klockan 12.30 kommer jag som vanligt att hålla min “frågelåda med Stella”, men den här gången med fokus på hur du har det efter det som hänt. En opretentiös, men dock krishantering där jag kommer att använda EFT direkt. Jag berättar mer i videon här nere.

 

 

Detta!

Johan Hakelius uttrycker sig annorlunda än Wirtén när det gäller hur vi tagit hand om den akuta krisen och de omedelbara chockvågorna. Här håller jag däremot med till fullo!

Vi blir bara starkare. Vi svetsas samman ännu mer. Vi visar ännu tydligare varför frihet, omtanke vansinnet i Stockholmoch respekt är grundbulten och får det demokratiska samhället med alla dess brister att framstå som vinnare. Varje evigaste gång!

Men starka eller inte  så blir vi berörda och det gör ont i hjärtat när oskyldiga människor mejas ner och den vardagliga tryggheten rubbas. Det flesta av oss behöver bearbeta på något sätt. Kanske passar detta bäst för dig som redan har erfarenhet av energipsykologiska metoder av typen EFT. Om du vill vara med eller inte så är det givetvis på eget ansvar.

Vill du se vad EFT är för någonting kan du gå hit.

Oavsett om vi ses på tisdag eller inte ta hand om dig, dina reaktioner, känslor och upplevelser av hur vansinnet i Stockholm drabbat dig.

 


Är Svenskens Sömnproblem Något Jag Hittar På?

Nej, Svenskens Sömnproblem Är Inget Jag Hittar På!

Fast ibland känns det så…

Eftersom så få testar Sömnpusslet, så undrar jag ibland om jag fabulerar. Finns det verkligen ett sömnproblem i Sverige?

Ja, var får jag det ifrån, att det är ett stort och plågsamt problem för så många i Sverige?

Låt Mig Presentera Några Siffror

Mellan 2013-2016 gjorde Folkhälsomyndigheten en hälsoenkät om  Svenskens sömnproblemåret. Där framkommer det med all önskvärd tydlighet att det pågår en accelererande kris i landet vad gäller svenskens sömnproblem.
Människor mellan 16-84 år svarade och över precis hela landet sover kvinnor sämre än män. Landsbygd eller storstadsområden – samma sak!
Värst är det på Gotland där 43% av kvinnorna sover dåligt. Men hallå! Det är nära nog hälften av alla kvinnor på Gotland!! Bäst sover kvinnorna i Norrbotten. Fast när 34% sover dåligt är det inte mycket att skryta med tycker jag.

Här skulle en kunna säga VAKNA! 😉  Vi är på väg käpprätt åt pipsvängen. Svensken sover sämst i Europa! Vi leder europaligan beträffande sömnproblem kopplade till arbetsrelaterad stress. Den vanligaste orsaken är nämligen att tankar mal på runt temat jobb. Ingen förstaplats att vara minsta stolt över.

Hur Det Yttrar Sig?

Sömnstörningar kan yttra sig på många olika sätt. Du har t.x svårt att somna, sover för ytligt eller vaknar för tidigt. Men det finns även andra uttryck för sömnstörningar som det inte pratas så mycket om. Här är några grejer som jag ser som sömnproblem.

  • Inte gå och lägga sig i tid
  • Ofta ha mardrömmar
  • Sover hela natten men vaknar trött
  • Går upp och kissar en till flera gånger per natt
  • Fysisk smärta som stör
  • Andningsproblem
  • Lättväckt
  • Ljudkänslig
  • Ljuskänslig

Listan kan göras längre, men jag tror att det flesta med ett stört sömnmönster känner igen sig i det ovanstående.

Farligt är det också!

Du behöver minst sex timmars sömn per dygn annars hamnar du i riskzonen för allt möjligt. För lite sömn är farligt, till och med livshotande!

På senare år har man börjar förstå sömnens verkligen betydelse. Det är bara på natten som hjärnan kan städa. Alltså måste vi sova, och komma ner i djupsömn, för att hjärnan ska kunna rensa ut slaggprodukter och återhämta sig. Detsamma gäller för resten av kroppen. Under djupsömnen föryngrar sig cellerna efter dagens hårda arbete.

Sömnbrist påverkar också hormoner och ämnesomsättningen vilket kan ge avtrubbad förmåga till mättnadskänsla, förhöjda blodfetter och för höga blodsockernivåer. Vid långvarig sömnbrist ökar tendensen att äta sent på kvällen, kanske t.o.m. gå upp för att ta sig en liten macka mitt i natten. Nästa steg?  Övervikt, åldersdiabetes och hjärt-kärlsjukdomar.

Du kan ju själv tänka dig kostnaderna för individ och samhälle. Vi snackar miljarder när det gäller svenskens sömnproblem!

Det Finns Alltså Stora Sömnproblem I Sverige!

Jag hittar inte på. Det finns stora sömnproblem i Sverige och 30% av dina vänner o bekanta är berörda. Du själv kanske tillhör den här gruppen? Det gjorde jag i 45 år, men jag har hjälpt mig själv och nu hjälper jag framgångsrikt andra med min metod Sömnpusslet.

Så framgångsrikt att jag har pengar-tillbaka-garanti, men ingen har begärt det än. Du kan alltså lugnt tipsa dina vänner.

Frågor på det? 🙂


Våra Hjärtan Kommunicerar Med Varandra!

Våra Hjärtan Kommunicerar Med Varandra, Oavsett Om Du Vet Det Eller Inte!

Heart Math Institute i USA studerar man med vetenskapliga metoder våra energifält och hur våra hjärtan kommunicerar. I snart 30 år har dom undersökt hur hjärtats energifält influerar omgivningen och hur vi kan påverka dess frekvens för att vara i större harmoni med, djuren, naturen och varandra.

De metoder jag arbetar med, bland andra EFT, Matrix och Access, utgår alla från samma princip. Vi är energifält som vi själva kan influera. Som influerar andra. Och som låter sig influeras av omgivningens vibrationer.

Förutom att filmen är galet heteronormativ och uppenbarligen baserad på traditionella amerikanska värderingar så är innehållet intressant. Mer än så, jag tycker att det är både spännande och revolutionerande!

 

 

Få Känner Till Denna forskning

Än så länge är vi alltför få som känner till denna forskning och dess resultat. Sprid därför det här inlägget på dina sociala media, med hjälp av knapparna nedanför. Jag tror det är fler som behöver veta, eftersom det är när våra hjärtan kommunicerar med medvetenhet som kan vi rädda den mänskliga arten. Om intresse för det finnes alltså. 😉  Tack!

 

Hjärtan kommunicerar


Resa Med Kedjetäcke + Gratis Webinar

Resa Med Kedjetäcke +  Gratis Webinar

Nu var det länge sedan jag höll ett webinar, så nästa torsdag är det dags igen. Tillhör du dem som måste använda saker för att kunna sova ordentligt, till exempel kedjetäcke, öronproppar, ögonbindel? Eller behöver du ett litet piller? Då är detta för dig.

Anmäl dig nu så ses vi nästa torsdag klockan 19:00. Det kostar ingenting! Däremot kommer du att få nya tankar och verktyg som du kan börja använda samma kväll! Det låter väl bra?

Anmäl dig till webinaret här. 

Dela det här inlägget med andra. 30 % av Sveriges befolkning har problem med sömnen. Du har garanterat någon i ditt nätverk som behöver och längtar efter hjälp!

Det blir inga gamla uttjatade tips om att lägga dig samma tid, hålla koll på kaffet eller ha mörkt, tyst och svalt i rummet. Det där funkar inte och det vet både du och jag! Det är bättre att kalla dem vid sitt rätta namn: Myter! 😉

Varför ska du lyssna på vad jag har att säga?

kedjetäcke

Magisk sidoeffekt från deltagare i Sömnpusslet.

  1. Jag har 30 års erfarenhet av att arbeta med människors sår och läkning, ofta med magiska resultat.
  2. Jag hade själv sömnproblem i 45 år men löste det till slut själv, permanent, och skapade min egen metod.
  3. Jag har hjälpt andra med min metod, så jag vet att den fungerar.

Om du sover dåligt är Sömnpusslet förmodligen rätt för dig med. Hur kan jag vara så säker på det? Jo, 100 % av de som gått igenom modulerna och gjort alla övningar som behöver göras har fått resultat. Dvs alla sover bättre, utan undantag!

Om du bara gör det som behöver göras och sedan fortsätter efter de 10 veckorna, så kommer du att lösa ditt sömnproblem permanent. Precis som jag.

Välkommen till sköna nätter! Anmäl dig här:
https://webinar.getresponse.com/k9/introduktion-battre-somn-pa-10-veckor-torsdag-63-17

ps. Och dela informationen. Folk behöver den!


Jante I All ära, Men Vad Vet Du Om Dunte?

Jante I All Ära, Men Vad Vet Du Om Dunte?

Hela mitt yrkesliv har varit präglat av att jag frilansar och är egenföretagare. Det har många gånger varit ett tufft liv. Särskilt när du är omgiven av Dunte. Och det är du! Dunte finns överallt, Kan t.o.m. vara en av dina närmaste vänner. Jante är en tuff nöt för många, men Dunte kan verkligen ta kål på dig!

Jag nämnde Dunte i en grupp jag är med på Facebook och fick då frågan:

Nyfiken: vem är Dunte och vad gör hen?

Tänkte därför ger dig en kort beskrivning av hens livsinställning och verklighetsbild. Till skillnad från Jante kommer Duntes röst inte inifrån dig själv. Nej, Dunte finns i andras huvuden, men presenterar sig gärna, dock utan att komma med sitt riktiga namn.

Dunte Är Diskret!

Dunte är diskret missunnsam. Vill inte köpa produkter av sina kompisar. Rekommenderar inte gärna. Tycker det är lite jobbigt när går bra för andra, men erkänner inte det, knappt ens för sig själv.

Helst ska du inte göra någonting som kan gynna dig. Och gör du något som samtidigt är bra för andra, är det förmodligen förtäckt bara för din egen skull. “Illa dolt bara för att jag skulle få besök”, som jag fick höra nyligen när jag startade en stödjande bloggargrupp på Facebook.

Aningens nedlåtande och lättsamt snorkig också när framgång ska firas. Låt det inte stiga dig åt huvudet. Det ska inte gå för bra. Skomakare bliv vid din läst. Vem tror du att du är?

Du ska inte tro att du är något! Dunte på dej!

Hen gömmer sig gärna bakom argument som: Man ska inte tjäna pengar på sina kompisar. Tänk om det förstör vår vänskap.

Till skillnad från Peppe – Det är klart Jag Vill Stötta Din Verksamhet! Nu har jag sagt till alla mina kompisar också! Har du någon länk? Hellre ser jag pengarna i dina fickor än hos Bodyshop!

Jag känner båda och intressant nog är Dunte den som vill ha vänskapspris.

Dunte I Sitt Esse!

Däremot känner jag inte en enda småföretagare som inte i något sammanhang kommit i kontakt med Dunte.

När jag var aktiv som nätverksmarknadsförare var hen verkligen i sitt esse. Nej, varför köpa en ansiktskräm av mig när du kan gå till Åhléns och köpa en av sämre kvalitet och samtidigt spendera mera pengar? Jag och andra som arbetar med den affärsmodellen har hört allt!

  • För att det inte känns rätt att jag utnyttjar dig?
  • För att du känner dig lurad av mig?
  • För att du inte vill bli tvingad?
  • För att vänskap inte ska involvera pengar?
  • För att du gärna stöder mig, verkligen, bara inte på det sättet?

Du menar inte på det sätt som skulle vara bra för mig? Det är inte stöd!

Men friplåtar till konserten, gratis kaffe på lilla fiket, och rabatt på kursen det vill Dunte ha!

Vilka erfarenheter har du av Dunte? För du är väl inte en Dunte själv? Berätta här nere.


Det Svenska Pillersamhället ökar!

Det svenska pillersamhället ökar!

Det är tragiskt och det är sant, Det svenska pillersamhället ökar. Var nionde svensk knaprar och förmodligen helt i onödan. Psykofarmaka har tydligen blivit svenskens favoritfix.

Det ska gå fort! För jag har inte tid att känna efter hur jag faktiskt har det i mitt liv just nu. Jag har inte tid, ork eller kraft att skapa de förändringar som behövs för att jag ska tycka att livet är roligare och mer värt att leva. Jag behöver ett piller så jag slipper känna hur trist det är att vara jag just nu.

Gäller Även Sömnpiller

pillersamhälletAllt fler använder också sk mediciner för att sova bättre. Jag säger “så kallade” eftersom de är inte hjälper mot orsaken till sömnproblemet. De adresserar enbart symtomet. Men pillerknaprandet kan ha ett högt pris, vilket jag tror att det flesta egentligen känner till, om en lite vagt, men man sticker huvudet i sanden. För det finns inte tid just nu. Det är för jobbigt att ta tag i det det handlar om.

Inte alltid fel

Jag menar inte att tabletter alltid är fel. En del behöver faktiskt några piller. För flesta gäller det för en period. För andra kanske livslångt. Men jag tror att de människorna är i minoritet.

Det finns ju metoder idag, utan piller, på vilken det genomförs studier och forskning, som visar på lysande resultat när det gäller förbättrade psykologiska funktioner hos människan. Ta bara EFT och besläktade knackningsmetoder. Där finns det över 100 peer reviewed studier publicerade runt om i världen.

Det är bara en av anledningarna till att bli medlem i Bright, Bold & Beautiful Club för där får du ett gäng enkla och fungerande tekniker att använda i ditt dagliga liv. Min övertygelse är att den stora majoriteten av dem som äter piller egentligen behöver någonting annat. Någonting som göder livslust och glädje samtidigt som gammalt skräp rensas ut. Eller vad tror du?

Ps. Peer review, står för “sakkunnig granskning”. Material och resultat bedöms av forskare som är kunniga inom det forskningsfält en ansökan gäller. Vetenskaplig kvalitet ska vara det främsta bedömningskriteriet.